« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Video izradio: Leon Ormanec, 8.b
(Unaprijed se ispričavamo zbog nekoliko nedoličnih fotografija)
Europski dan logopedije obilježava se svake godine 6. ožujka. Ove godine istaknula bih važnost čitanja, vještine koja se razvija od najranije dobi djeteta i proteže se kroz cijeli život.
"Čitanje je vrlo važno za zdrav govorno – komunikacijski razvoj djeteta jer se čitalačke vještine razvijaju postupno od trenutka kad dijete počne učiti govoriti, pa čak i prije, od trenutka kad počne slušati prve majčine riječi. Postupci roditelja, njihov način razgovora i igre s djetetom, primjer koji oni pružaju djetetu, zajedničko pričanje priča i čitanje slikovnica dovode do postupnog razvoja djetetove spoznaje o tekstu i do upoznavanja glasovne, pisane i smislene strukture riječi. Kad dijete dolazi u školu, ono je opremljeno svim tim znanjima i vještinama i učenje čitanja, tj. pretvaranje slova u glasove i razumijevanje poruke može početi.
Danas se dosta govori o važnosti čitanja i ranog poticanja razvoja predčitalačkih vještina kroz različite aktivnosti raznih društava, knjižnica, medija i slično te smatram kako je razvijena ta svijest kod ljudi, no uvijek postoje oni koji ne vide smisao u tome ili nemaju vremena u današnjem užurbanom svijetu odvojiti 20-ak minuta za ovu aktivnost.
Redovito čitanje je važno za razvoj djece jer je čitanje, za razliku od gledanja televizije, proces gdje sami stvaraju slike o pročitanom tekstu u glavi te tako razvijaju kreativnost te poboljšavaju koncentraciju. Svakodnevno čitanje omogućuje djeci da lakše uče potrebno gradivo, ali da se i lakše usredotoče na obavljanje bilo koje druge radnje. Čitanjem bogate svoj rječnik, uče nove riječi i izraze, razvijaju kritičko mišljenje, doznaju informacije o drugim kulturama i zemljama, mogu naučiti novi jezik ili narječje, uvježbati tehnike za kreativne radove. Čitajući, stvaramo vrijeme za sebe jer mnogi prije čitanja imaju opuštajuće rituale, poput pripreme čaja, poslastice i sl. Takvi povremeni užici donese pozitivan učinak na naše zdravlje i raspoloženje te „pune baterije“ za učenje, rad i druge obaveze.
Čitanje naglas je važna vještina koja potiče cjelokupni razvoj djeteta. Utječe na razvoj kognitivnih sposobnosti, pomaže djeci da povežu ono što vide, čuju i pročitaju, upoznaju se s književnim jezikom koji je drugačiji od svakodnevnog govora ili jezika koji čuju na televiziji ili pročitaju u novinama pa bolje razumiju složene rečenične strukture. Glasno čitanje omogućuje djeci maštanje o ljudima, mjestima i događajima koje nisu upoznali, stvara vezu između djeteta i odraslog koji mu čita te im tako osigurava zajedničke teme za razgovor. Govorenje i razgovor pomažu u razvoju vještina čitanja i pisanja.
Razvoj tehnologije i dostupnost iste djeci od najranije dobi može se povezati s povećanim brojem govorno – jezičnih teškoća kod djece, a kasnije i razvojem teškoća u čitanju i pisanju te općenito učenju. Djeca su okupirana sadržajima koje imaju na tabletima i mobitelima, ne druže se međusobno i ne razgovaraju. Čak i kada se dopisuju, pišu kratice i ne koriste cijele riječi što šteti njihovom rječniku i utječe na komunikaciju s drugima, kako u školi, tako i kasnije u životu.
Logopedi mogu pomoći savjetima i terapijom ukoliko se otkriju i dijagnosticiraju teškoće kod djece, no smatram kako su u tome i roditelji vrlo važna karika u lancu bez koje sav trud, kao i kampanje za poticanje čitanja, razgovor o teškoćama koje nastaju i koje su prisutne kod velikog broja djece u školama zapravo nemaju smisla. Velik broj je osvijestio potrebu za svakodnevnim čitanjem djeci od najranije dobi jer se tako stvara navika i velika je vjerojatnost da će i djeca sama kasnije čitati i voljeti čitanje. Velik je izazov boriti se s tehnologijom, koja je korisna i potrebna, ali isto tako treba naći pravi omjer i odgovorno se služiti istom.
Čitanje je jedna od temeljnih ljudskih vještina koja omogućuje snalaženje u raznim područjima života. Bez čitanja je nezamislivo otputovati u novo mjesto u kojem se tek moramo snaći, raditi u uredu, ispuniti kupon za nagradnu igru i slično. Ipak, još uvijek 758 milijuna ljudi diljem svijeta ne zna čitati.
Knjige otvaraju vrata u jedan sasvim novi svijet, prepun novih pustolovina, zanimljivosti, novih informacija, poistovjećivanja s likovima romana, razvijanja mašte, pa i utjehe u trenucima kada nam je to najpotrebnije."
Ivana Radić, prof. logoped
Ove godine Hrvatsko logopedsko društvo organizira skup povodom obilježavanja ovog dana s temom: Logopedija kroz sva životna razdoblja.